Mobil 070-325 42 63
  Box 184 * 931 22 Skellefteå * SWEDEN
Startsida Aktuell författare Skyltfönstret Förlaget Diskussionsforum Länkar


Antal: 0
Total: SEK 0.00


Sök i katalogen:

 

 



 






   
  Åter till forumet 2017.11.21 - 7:35
 Torsdag, 2 februari 2012 11:51 | skrivet av: Göran Lundin
Det magiska Haiti - ny resa!
Onsdagen den 8 februari åker jag och fotograf Erland Segerstedt på en ny expedition till Haiti. Den här gången ska vi framförallt jobba med en utställning för Skellefteå museum: DET MAGISKA HAITI. Vi kommer att fokusera på kultur och religion, på människor som utför magi i vid bemärkelse för att få vardagen att fungera.

När vi kommer till Haiti åker vi direkt till staden Jacmel för att vara med om den fantastiska karnevalen, som verkligen är en djupdykning i magins Haiti. Naturligtvis ska vi också besöka Olof Palmes skola och hälsa på goda vänner.

Vi är tillbaka i slutet av februari, men det går att följa vår resa i Facebook, hoppas jag. Min egen Facebook-sida är öppen, så det är bara att klicka sig dit. Förhoppningsvis ska vi också kunna tanka upp lite bilder. Kanske blir det också någon rapport på denna sida!

Svar av: Krinal 2012.03.22 - 09:02
Om BLUES, gitar og Nilsens inspirasjoner Hei Jonny, det er somromt at du finner eksempler pe5 blues blant mine innspillinger! Dette tok meg litt tid. Men det var somromt e5 sjekke alle kildene! Her kan dere klikke pe5 mange lenker til gode blues biografier.er en littere6r lek med tradisjonelle amerikanske tekstfraser i norsk spre5kdrakt. Gitarist (!) og jeg hadde det moro med e5 svare hverandre med ve5re to nystrengede vintage gitarer (Gibson og Martin) under innspillingen. Min Gibson stemt i e5pen G: DGDGHD. Jenter liker den sangen! Og ikke bare de som heter Katrine skrev jeg ut i fra intervjuer gjort med tilfeldige 15-e5ringer pe5 gata til et ungdomsprogram i NRK TV. Underlig nok ble det til en 11-takter blues! Tradisjonell blues er se5 godt som alltid 12-takter. Til og med min Haba Haba! ff8lger det blues skjemaet! Prf8v e5 synge den som en sakte og se5r blues!?! Obs.: Gitarspillet i disse sangene er utff8rlig forklart i BLUES-kapitlet i Et tips: pe5 min dobbelt-CD 40 SPOR finnes et skjult bonusspor nummer #41 helt til slutt:How Long Bluesen gammel Leroy Carr blues i min hf8yst personlige tapning. En sjelden anledning til e5 hf8re meg synge pe5 engelsk! Gammel Gibson gitar, fottramp og munnspill. Og her vil jeg pe5ste5 at Nilsen really plays the blues! Jeg (og min kamerat Finn Kalvik!) fikk vel de ff8rste innff8ringene i tradisjonell amerikansk blues av typen akkustisk, en mann og en gitar pe5 slutten av 60-tallet via England; da vi ble kjent med folk som, , og som igjen hentet mye av sin inspirasjon fra U.S.A.Etterhvert kom folk somog , m.fl hele veien over Dammen til i Oslo. Jeg prf8vde e5 fange opp alt som var av gitar-teknikk. Jeg hadde jo ogse5 fe5tt med meg The Rolling Stones' legendariske konsert pe5 Sjf8lyst i 1965. Pe5 den tida planket de flere sanger av amerikanske svarte blues artister. Jeg begynte jo ogse5 etter hvert e5 spille munnspill. Joda, be5de Sonny Terry og Mick Jagger var inspirerende e5 oppleve pe5 det instrumentet pe5 hver sin me5te.I tillegg er jeg nokse5 boklig anlagt, og har seinere studert transkribsjoner av blues-gitarister som legenden , og . Den som virkelig har arbeidet med e5 gjf8re dette tilgjengelig i bokform og video er ve5r venn gitaristen Fra en gammel Gjestebok:Stefan Grossman og Lillebjf8rn Nilsens gamle Gibson gitarQ: - Hei Lillebjf8rn! Du, jeg er ganske nysgjerrig pe5 den Gibson-gitaren din. Hvordan kan det ha seg at du tf8r e5 ta denmed deg ne5r du er ute? Du har sikkert forsikring pe5 den, men allikevel! Jeg regner med at den betyr mer for deg enn det du ville fe5 i erstatning hvis den ble f8delagt.Lillebjf8rn: Jeg har flere Gibson gitarer. Men jeg forste5r hvilken du mener: min gamle svarte Gibson ! Fra 1930 tallet. Denne har en grop under I. be5nd pe5 G-strengen etter pekefinger’n til blues legenden Robert Johnson. Den er selve kronjuvelen blant mine gitarer. Et fantastisk instrument. Den har ve6rt helt avgjf8rende for min gitarteknikk. Og sikkert ogse5 mine me5ter e5 komponere pe5. (Omstemming, blanding av plekter, forskjellige fingerspill-teknikker osv.) Jeg brukte den pe5 scenen i mange e5r. Men hadde alltid hjertet i halsen om den me5tte sendes med fly f.eks.En gang jeg skulle opptre pe5 en stor utendf8rs festival i Atomium Park i Brussel, forf8vrig sammen med min kamerat Bert Jansch kom den amerikanske gitaristen Stephan Grossman bort til meg bak scenen og var temmelig opprf8rt: -That old Gibson guitar is an American antique! It's not supposed to be outdoors!-