Mobil 070-325 42 63
  Box 184 * 931 22 Skellefteå * SWEDEN
Startsida Aktuell författare Skyltfönstret Förlaget Diskussionsforum Länkar


Antal: 0
Total: SEK 0.00


Sök i katalogen:

 

 



 






Tillbaka till Diskussionsämnen

Krönika om skrivande 11
28 Feb 2007 Lilian Perme
Krönika om skrivande 11
TEXTSAMTAL

Många författare berättar att de låter någon vän eller släkting läsa texten, innan de skickar den till ett förlag. Detta gäller också etablerade författare. Tidigare krönikor har handlat bland annat om vikten av att läsa igenom, läsa högt, och om att testa texten på andra.

Varje författare vill veta om texten håller, det vill säga om andra förstår den, tycker den är intressant och välskriven. Samtidigt måste man hålla i minnet, att det inte är så lätt att vara den som ska ge respons. Man är kanske rädd att såra den som har skrivit, man kanske inte är en så van läsare, att man direkt kan peka ut bristerna i en text, även om man känner att de finns. Man förväntas föra är ett textsamtal. Jag ska här först försöka beskriva vad ett sådant samtal kan vara och gå ut på. Sedan listar jag några punkter som man kan ha som en sorts hjälpmedel, eller minneslista, när man börjar tala om texten.

Textsamtal kan vara av många slag. När vi pratar om en bra bok, som vi gärna vill rekommendera våra vänner, går vi kanske direkt på handlingen, på spänningen i boken, eller på ämnet, om vi vet att det intresserar dem vi talar med.

Om vi ska recensera en bok blir samtalet förvisso skriftligt, men är ändå ett samtal, dels med boken, dels med recensionens läsare, och om de senare vet vi inte mycket. Resonemanget måste vara mer allmänt hållet, samtidigt som det speglar vår egen läsning. Vi plockar in kringkunskap om författaren och det sammanhang där boken hör hemma,

Det textsamtal vi för med barn och barnbarn, när vi läser för dem, handlar om helt andra saker, som att förklara sammanhang, ställa frågor, jämföra med deras egna erfarenheter, titta på bilder och koppla dem till texten…

När vi för samtal med förläggaren, som troligen kommer att ge ut vår bok, kan samtalet inte bara att handla om texten, innehållsligt och språkligt, utan också om vilka läsarna kan tänkas vara, vad de vet och kan och är intresserade av. Samtalet kommer troligen också att handla om huruvida boken alls kan säljas.

Exemplen på hur olika samtalen kan vara skulle kunna mångfaldigas, men redan här vi ser vi att en text inte är text, är en text, är en text … utan många texter, många speglingar av olika läsare och läsarsituationer. Kritiken från mannen, systern, kompisen blir lättare att ta till sig om man ser textsamtalet ur detta perspektiv.

Kanske ska man be mannen granska fakta, systern ge synpunkter på miljöskildringen och kompisen på språket? Att sprida sina frågor så kan ge lättnad både åt läsarna och författaren. Allt ställs inte på sin spets samtidigt. Det är bra att bestämma sig för vad man vill veta om sin text, innan man engagerar en läsare i ett samtal, men man kan förstås alltid avsluta samtalet med att läsaren får framföra sina tankar om helheten ändå.

Det är viktigt att tänka på att det är författaren som bestämmer över sin text. Läsaren ska bara ge synpunkter och råd. Förlagsredaktören har mer makt, men i värsta fall finns utvägen att ta sitt manus och gå, om man inte skulle kunna komma överens.

De gamla käpphästarna ”när, var, vem, hur och varför?” duger bra, om man vill undersöka basen för en texts hållbarhet. Att därefter erinra sig skolböckernas: ”miljö, tid, personer, handling, budskap och språk” är inte heller så tokigt. En sådan koll av texten kan man göra på egen hand, och ett samtal kring dessa punkter kan vara en bra start på en längre diskussion. Det behöver inte bli så personligt, och är det något man ska hålla i minnet i alla textsamtal, så är det att de inte handlar om person, utan om text! Det heter textsamtal, därför att samtalet handlar om text, och inte om författaren – och inte om läsaren.

Hur kan då en lista över lite större punkter att ta upp i ett textsamtal se ut? Här följer ett förslag. Fråga inte alltid alla läsare om allt, utan se listan som ett hjälpmedel, när det är svårt att komma på vad samtalet ska handla om, eller när det hamnar i en fas där allt ältas om och om igen.

Textsamtalets syfte kan vara

- att ta fram det viktigaste i ett händelseförlopp (stämmer tidsföljd och tidsåtgång?)
- att se efter hur relevanta bihandlingarna är (stryk, om de drar åt ett eget håll)
- att beskriva och iaktta huvudpersonen eller några personer i texten
- att kontrollera fakta
- att granska miljöskildringen (ringblommor blommar inte i maj, hur luktar egentligen tång?, har råg vippor eller ax?, SAAB fanns inte före andra världskriget)
- att diskutera textens budskap (är din läsare och du inte överens kan texten vara otydlig, men ni kan också ha så olika utgångspunkter att ni ser texten på olika sätt. Ta reda på vilket!)
- att studera hur texten är skriven (disposition och/eller stil, replikernas äkthet, val av berättarperspektiv….)
- att förändra, experimentera med, eller bara diskutera formuleringarna i texten, och
- att ge uppmuntran, eller ställa frågor som kan vara till hjälp

Vad dina textsamtal än handlar om, så kom ihåg att de aldrig handlar om dig. Du kan säkert slänga en dökaka eller misslyckad planta, måla om den dåligt målad vägg, eller träna in en ny sorts dans, även om du trampar andra på tårna medan du övar. Det låter kanske konstigt, men det är inte värre med en text!



Warning: mysql_num_rows(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /var/www/web16/web/forum_inl_a.php on line 78
Ditt inlägg i detta ämne:
Ditt namn:
Din E-post:
Inlägg:
Säkerhetskod:
  OBS! Fyll i koden som syns i bilden nedan.
Ditt inlägg kommer annars inte att sparas! För säkerhets skull, kopiera texten innan du skickar.


security image
 

 Denna eHandel har producerats av guru.se