All världens lycka

Lundholm, Kent

Om nödvändigheten att vara lite tokig

Kent Lundholms skildring av några ålderspensionärer i innersta Västerbotten stannar länge på näthinnan, därför att han har varit ytterst omsorgsfull med att etablera de platser där berättelsens olika episoder utspelas.

Allt framstår så tydligt och grafiskt som på teatern: jättetallen uppe på åsen, svanarnas flykt, fingret klämt under skogshuggarkojan, den längtande änkans välstädade hem och inte minst Hilmars väntan inne på WC natt efter natt medan han står på lur för att skjuta den räv som gått honom på nerverna.

Språket är i motsvarande grad renodlat – med undantag för en del onödiga sagofarbrortonfall av typen ”det var då det hände:” – och låter de olika karaktärerna träda fram ytterst tydligt, liksom deras utrotningshotade föreställningsvärld: de taffliga bönemötena, övertygelsen om att det är ute med den som ger sjukhuset i Lycksele så mycket som ett brutet finger, ja och all annan stursk stolthet som får dessa hjältar från Baklandet att leva meningsfullt trots att tiden objektivt sett åkt ifrån dem för länge sen, och trots att det verkar som om de har själva ödet emot sig. Till och med markens djur tycks stå och hånskratta åt alla missöden.

Men hånfull är det sista Lundholm är. Med humor och kärlek har han skapat ett äreminne över hur var och en ända in i det sista försöker hålla fyr i sin egen värdighet; en bok att värma sig vid, en bok som får ett stort, varmt leende att spridas över ansiktet: helt enkelt därför att man plötsligt minns att det är nödvändigt att vara en smula tokig också om man ska klara sig här i världen.

John Svendemark
LO-tidningen