Längs fjällvinden - liv och öden i Tärnafjällen

Lundin, Göran

Längs fjällvinden

Tärnafjellene var det siste området i Sverige hvor fastboende slo seg ned. Det betyr ikke at området er fritt for historie og gode historier. Tvert imot.

Göran Lundin (tekst) og Erland Segerstedt (foto) fra Skellefteå har laget boka «Längs Fjällvinden. Liv och öden i Tärnafjällen». Ei personlig bok om naturen og om menneskenes liv og skjebner i nåtid og nær fortid i Tärnafjellene. Lundin begynner med sitt første møte med fjellområdet, og hans eget hytteprosjekt med utsikt mot Sytertoppen. Deretter følger beskrivelser av møter med mange av innbyggerne. Noen godt kjente fra før. Andre ukjente. Men alle er hver for seg interessante mennesker, som i likhet med forfatteren har et sterkt og personlig forhold til fjellverdenen rett over grensen.

De nære båndene til Norge går igjen i mange av historiene vi inviteres inn i. Det gjør at boka er ekstra interessant for oss som bor på vestsiden av grensen. Vi får møte Anna Eklund i Laisaliden, som mistet sin mor i snøskred i 1960. Vi får historien om rypejeger Evert Stenmark, som lå åtte døgn i et snøskred før han ble funnet. Ingen annen i verden har ligget så lenge i et snøras og overlevd.

Vi blir kjent med Sven og Olle Hermansson. Og Per Berglund, som tar med seg turister i fjellet med hundespann – og ikke minst blir vi kjent med dem som virkelig har satt Tärnaby på kartet, og de som sto bak Ingemar Stenmark, Stig Strand, Anja Pärsson, Stig Strand og Jens Byggmark.

Naturen, samene og andre av fjellets innbyggere blir presentert på en måte som gjør at vi føler at vi kjenner dem personlig. Alminnelige folk, som likevel ikke er så alminnelige. Som Greta Fredriksson, dømt for barnedrap og øyenvitne til Oktoberrevolusjonen i Russland. Vi møter også flere kunstnere. Sølvsmedene Kjell og Margareta Persson, som arbeider i samisk tradisjon. Ville Evensen i Högstaby, som har skåret ut fjellboernes historie i tre. Samesløyd av høy klasse kan også Oliver Israelsson by på. Knivene hans er høyt verdsatt.

En betydelig del av boka er også viet det moderne livet i fjellbygda. Og ikke minst har fjellredningstjenesten med pioner Sten Lindgren i Västansjö fått fortjent oppmerksomhet i ei bok som lar deg bli kjent med Tärnafjellenes innbyggere fra nybyggertiden til vår tid. Bildene er med på å understreke innholdet i boka på en utmerket måte, med menneskelig nærhet og fjerne horisonter, på en måte det bare er mulig – langs fjellvinden...

Klaus Solbakken
Rana Blad