Flödder

Olsson, Pelle

Ovanligt läsvärd

Pelle Olssons Flödder är en ovanligt läsvärd kriminalberättelse, och det av flera skäl. För det första är den, till skillnad från de flesta romaner som gör detta anspråk, genuint samhällsskildrande. Dels ger Olsson läsaren en inblick i sociala skikt som de flesta av oss inte vet särskilt mycket om, nämligen missbrukarvärlden, dels bjuder han på en träffsäker rundmålning av miljöer och attityder som är typiska för det svenska 1980-talet. För det andra är persongalleriet i Flödder intressant. I stället för kriminallitteraturens gängse schablonkaraktärer eller "den socialt engagerade litteraturens" kvasinaturalistiska stereotyper möter läsaren i Olssons roman en samling udda och intressanta, men ändå typiska och trovärdiga gestalter vars öden man mer än gärna följer. För det tredje har Olsson lagt ned möda på någonting som majoriteten av samtidens svenska deckarförfattare uppenbarligen tycker är helt ointressant, nämligen intrigen. Romanen handlar om mordet på en narkoman, och Olsson lyckas placera liket på en punkt där flera olika världar möts.
Medan majoriteten av de samtida företrädarna för denna genre har förtvivlat svårt att integrera själva deckarintrigen i sina berättelser om samhället, har Olsson lyckats väl med att berätta om hur ett brott passar in ett större socialt sammanhang. Men framför allt är den välsnickrade intrigen ett bevis för att svensk kriminallitteratur inte måste vila på undermåligt litterärt hantverk, och i slutändan är det detta som gör Flödder till en ovanligt läsvärd kriminalberättelse.

Magnus Nilsson
Clarté nr 4 2006