Medalj men inte pension

Sköld, Silva

"Silva Sköld berättar sin fars historia från barndom till ålderdom. Fadern, Gustav Nyman, föddes i en småbrukarfamilj i Själevad 1897.Han miste tidigt sin egen far, men tog sig fram i livet med strävsamhet och hårt arbete. Han var större delen av sitt vuxna liv verksam som fackförenings- och kommunalman i Brunflo.

Det är en mycket omfattande samtidshistoria som Silva Sköld har skrivit. Hon är med i boken som lyssnare och antecknare, men huvudperson är fadern och boken är ett äreminne över honom. Språket är drivet, lättläst och välformulerat; det är tydligt att hon är van att skriva. Innehållet är intressant och det finns inga döda punkter. Särskilt spännande blir det när hon jämför vad hon iakttar som barn i föräldrahemmet med vad som senare står nedskrivet i kommunala handlingar. Ämnet kan verka torrt, svensk kommunalpolitisk historia genom 1900-talet, från arbetarnas första rättigheter till välfärdssamhället, men boken blir aldrig tråkig. På slutet är fadern desillusionerad med det samhälle som blivit resultatet av hans och hans likars hårda slit. Men det är också ett bra grepp, hur de många goda intentionerna ändå inte ledde till något annat än vad man tänkt sig.

För dagens unga, och även för invandrare, borde det vara mycket läsvärt och upplysande att få veta hur det land såg ut, som existerade före den ”moderna” tid som är det enda de har sett. Och för dagens politiker – en påminnelse om hur det var före partistödets tid, då arbetet skedde ideellt och på egen bekostnad. Det är också intressant att jämföra arbetsförhållanden förr och nu, och se hur pensioner, sjukförsäkring med mera kom till."

Elisabet Peterzén
Liv i Sverige