Burk-Curt samlaren som blev miljonär

Lundgren, Åke

Boken om mannen som samlade burkar

För bra precis fyrtio år sedan spelade han i laget Lokomotiv, som vann sin serie för 13-14-åringar i Skellefteå AIK:s pojkhockeyliga den vintern. Han lär ha haft bra handleder, som det heter i idrottskretsar; kanske hade han rent av kunnat bli en föregångare till David Rundblad eller Jocke Lindström?

I Stället blev han bäst på att smala burkar. Han tacklade en städerska på en hamburgarerestaurang och en like udda konkurrent om titeln, sedan han hade mutat in sitt revir. Han gick på stan och grävde var helst en burk kunde ligga. Kanske hittade han något ätbart i samma svep. Sedan hade han sitt öknamn klart, eftersom han hette Curt blev det Burk-Curt. Alla visste vem han var, han blev känd på sitt sätt. Med sina tjocka glasögon och en allt solkigare täckjacka som effektivt stängde in alla kroppsdofter, ja inte var han någon att försöka få med i våra nutida livsstilsbilagor precis.

/.../

Men i ett avseende har han- åtminstone än så länge - nått längre än de lokala hockeystjärnorna. Det har skrivits en bok om honom, låt vara efter hans död. För när han dog, ensam i en nedlegad gammal säng i ett nedgånget gammalt hus som knappt längre syntes från gatan för allt sly och annan bråte, då visade det sig att han var miljonär. God för mer än tolv miljoner, en av de absolut rikaste i vår lilla stad.

/.../

Därför kommer Norran-journalisten och författaren Åke Lundgrens nu utgivna bok om Burk-Curt att få sina läsare. Men varning, jag tror inte att du blir så värst mycket klokare. Visst, vi får veta en del. Både om honom själv och hans familj, som också verkar ha varit udda på flera sätt.

Stefan Holmberg
Norra Västerbotten