Innan du går

Wesén, Marianne

Vackert om kärleken och döden

Vackert om kärlek och döden.

Att skriva kan för den enskilde ha skiftande syften. Det kan börja som en dagbok för att reda ut begrepp eller skapa minnen att gå tillbaka till. Det kan omsider ha en tänkt mottagare/läsare. Det kan i några fall bli en bok.
Ungefär så tänker jag mig att processen varit för Marianne Wesén vid tillkomsten av hennes bok Innan du går. Den handlar om hur hennes man Craig får ett cancerbesked och elva månader senare avlider och lämnar henne ensam kvar. En omskakande och brutalt ingripande händelse i livet, som få av oss kommer ifrån men helst inte vill tänka på. Men även tragiska händelseförlopp mår ofta bra av att delas med andra.
Jag skriver för att jag måste, deklarerar Marianne Wesén redan i förordet och bakom anar man ett egenterapeutiskt syfte, som vuxit ut till en hel bok, adresserad till oss andra.

Marianne Wesén är känd för många skåningar som firad skådespelerska och sångerska vid Malmö Stadsteater, även verksam vid TV-teatern. En aktris i rampljuset när det begav sig. Privat en lycklig kvinna, gift med sin älskade Craig sedan 25 år tillbaka. Ett tätt sammansvetsat par med ett rikt liv med utflykter, resor, kulturupplevelser, barnbarn och goda middagar i familjens och vänners sällskap. Ett liv som vi alla kan önska oss. Men lika bräckligt, som själva livet alltid är.
När Craig får cancerbeskedet startar en resa in och ut på sjukhus, undersökningar och ingrepp, besked och oro, förtvivlan – och hopp. Och inte minst väntan. Den som varit i sjukvårdens grepp känner igen sig. Kallelser som låter vänta på sig, besked som inte kommer. Läkare som inte hör av sig och som inte går att få tag på. Att vara svårt sjuk och samtidigt greppa vårdkedjan är ett heltidsarbete. Och då är ändå Craig själv läkare till yrket.

De här upplevelserna är ändå utanverk och ram. Marianne Weséns gripande berättelse handlar framförallt om hur två älskande hanterar sitt liv tillsammans och var för sig under en resa, där horisonten steg för steg smalnar. Hur klarar man ett värdigt liv när förtvivlan och ångest hela tiden knackar på dörren? När tillvaron är en bergochdalbana, inte bara medicinskt utan också i själen. Framförallt är det här en berättelse om kärlek. Ty även om det av naturliga skäl uppstår slitningar,uppträden och tystnad när dödsångesten infinner sig, så är det kärleken som vinner i längden. Vackert och ömsint skildrar Marianne Wesén sin egen ångest över att bli övergiven, sin gränslösa kärlek till Craig och deras innerliga och uppriktiga stunder tillsammans när det är som svårast.

Marianne Wesén är ingen professionell författare, men hon har god hand med orden och lyckas väl med att förmedla hopp och förtvivlan liksom insikten att det sista som överger människan är hoppet. Ända till slutet. Till sist lyckas hon också visa oss att det går att ta sig över en till synes övermäktig sorg, fastän det tar tid och livet ändå aldrig kan bli som förut. Innan du går är beviset.

Jan A. Johansson
Skånska Dagbladet