Tusen år i lappmarken

Ryd, Lilian, Cramér, Tomas

Ryd och Cramér har gjort det omöjliga

Det borde egentligen vara omöjligt. Tusen år sammanfattat i en liten nätt bok på några sidor över två hundra. Det är historien om lappmarken och samerna som berättas av författarna Lilian Ryd och Tomas Cramér. Idén till boken kom till efter att Lilian Ryd skulle skriva en kort faktaruta om lappmarken till ett annat bokprojekt. Det som var tänkt att begränsas till tolv rader skulle visa sig bli en egen bok. Historien tar sin början då inlandsisen smälte och leder läsaren fram genom lappmarkens historia till nutid. Det är också berättelsen om samerna och hur viktiga de var för handeln och för svenska statens strävanden om att expandera som rike. Boken berättar om hur samernas till en början starka rättsställning försvagas under århundradena genom industrialiseringen och modenycken rasbiologin.

Det är många intressanta detaljer som lyfts fram. Som att samerna ännu idag har rätt till en egen domstol för att förvalta egna angelägenheter (lapprätt enligt lappkodocillen) eller att samerna under 150 år fanns representerade i Sveriges riksdag med egna riksdagsmän. En av bokens stora behållningar är "Tidslinjen" där författarna på dryga 30 sidor har gjort ett urval av tidpunkter och händelser i lappmarkens historia. Ett smart sätt att ge läsaren en snabb översikt över de historiska skeendena under 12 000 år.

Boken Tusen år i lappmarken borde kanske tillhöra baslitteraturen om Sveriges gemensamma historia och varje beslutsfattare borde ställa samma fråga som författarna: Staten ville ha, staten tog - men är det giltigt?

Henrik Blind
Samefolket