All världens lycka

Lundholm, Kent

Lyckan i det lilla livet

MED SMÅ MEDEL berättar Kent Lundholm historien om några människor i en avfolkningsby i Västerbottens inland, som hålls i kylans och Vår Herres järngrepp. De är sådana människor som blivit kvar när ungdomarna har flyttat.
Isak avverkar sitt skogsskifte och trotsar kylan. När han skaffar en skogskoja att värma sig i börjar bekymren. Änkan Märta bakar sina bullar och ser till att byns gammpojkar får att äta och städar åt dem om de inte tycks klara av det själva. Hilmar, romanens andre pensionerade ungkarl har en svår uppgörelse med en räv som trotsar fällor, åtlar och Hilmars skott.

DET SKULLE KUNNA bli en roman med sentimentalitet och där läsaren förväntas skratta lätt nedlåtande åt de om inte efterblivna så i varje fall kvarblivna gamlingarna. Men det undviker nu Kent Lundholm förtjänstfullt. Han berättar med en stor portion humor och lika mycket värme, och det senare behövs. Boken inleds i den värsta vinterkylan på länge. Det är neråt minus 40 och kylan varar vecka efter vecka. Byn hålls samman av bönhuset, kanske inte så mycket av den förskrämde predikantens utläggningar som av kyrkkaffet på söndagarna. På det hela taget är det ganska idylliskt i byn. Visst muttras det ibland om både den ena och den andre.

Men det finns faktiskt mest värme mellan människorna. Lite blyga och osäkra är de väl om vad som passar sig. De är rädda för skvallret och ryktena som sprids snabbt och bestämt. Men de bryr sig om varandra. Ingen lämnas vind för våg, även om Isak och Hilmar är riktiga karlar som inte klagar i första taget och helst avböjer hjälp. Till sjukstugan i Lycksele vill de inte, även om det nog skulle behövas. De som därifrån återvänt till byn med livet i behåll har gjort det enbart för att få dö hemma. Några inledande stycken i boken kan läsas som att Lundholm försökt skriva i Torgny Lindgrens efterföljd. Där finns några stråk av hans arkaiserande prosa. Men Kent Lundholm hittar snart en egen stil och kryddar med kärnfull dialekt.
Titeln "All världens lycka" sätter det mesta på spel. För bokens tre huvudpersoner, som är starka personligheter, trovärdigt och ärligt skildrade, finns all världens lycka i det lilla livet. Att våga visa känslor och att våga ta emot. Men det handlar också om att genomföra det man föresatt sig. Att styra över sitt eget liv. Att våga misslyckas och komma igen. Envist och målmedvetet.

ÅKE SVIDÉN
Västerbottens Folkblad